Monday, May 14, 2012

#ptptnutkmahasiswa: Siapa PTPTN?

Salam 1 Malaysia.
 

Okay hai. Sebelum nak cerita tujuan PTPTN ditubuhkan, meh sini nak cerita apa tujuan blog nie dicipta. Ewah.


Isu PTPTN mungkin dianggap isu basi, lapuk, bosan bagi sesetengah mahasiswa ataupun rakyat Malaysia. Kan? Tetapi tidak bagi saya, dan tidak akan pernah lapuk bagi saya. Kenapa? Percaya atau tidak, isu ini akan dibangkitkan semula semasa PRU mahupun PRK! Right-o?


So, blog ini akan menerangkan dengan lebih lanjut apa itu PTPTN, isu isu berkaitan PTPTN, dan macam macam lagi. Macam macam tu tak bermakna ada gosip artis okay? Nak gosip pergi baca Beautifulnara.com please?


PTPTN


Untuk pengetahuan semua terutamanya yang tak tahu apa apa tapi melalak lebih lebih tu, PTPTN diluluskan oleh jemaah menteri pada 18 September 1996, bawah Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997. Oh, yang paling menarik sekali, orang yang turut ingin memansuhkan PTPTN sekarang merupakan Menteri Kewangan yang turut sama terlibat dalam penubuhan PTPTN dahulu dan memangku jawatan Perdana Menteri ketika itu. Magic much?


Tanpa PTPTN, mampukah pelajar dari keluarga berpendapatan rendah menyambung ke peringkat pendidikan tinggi, atau tertiary education?


Kenapa PTPTN ditubuhkan?


Pertamanya adalah untuk memastikan sekurang-kurangnya 50% penduduk  berumur 17 – 23 tahun memasuki pendidikan “tertiary” menjelang 2020. 


Kedua, menyediakan sumber manusia yang mencukupi untuk menampung pertumbuhan ekonomi menjelang Malaysia mencapai Negara maju pada tahun 2020.


Dan yang ketiga, menguruskan pembiayaan untuk tujuan pendidikan tinggi dan seterusnya memungut bayaran balik pinjaman.


Faham? Faham tak faham?


Okay, hadamlah sendiri eh? #okbai ;p


No comments:

Post a Comment